Menu
NL
Logo 2And3 D Photography

PACKED: verslag conferentie 2+3D Photography in het Rijksmuseum

Van 8 tot 10 mei 2019 vond in het Rijksmuseum in Amsterdam de derde editie plaats van de conferentie  2and3D Photography - Practice and Prophecies. Ze werd bijgewoond door 325 afgevaardigden uit 31 landen. Ook PACKED-medewerker Rony Vissers en de LUKAS-collega’s Timothy Naessens en Bart De Sitter waren aanwezig. Hier vind je een beknopt verslag over enkel interessante presentaties die Rony Vissers heeft bijgewoond.

Het centrale thema van de conferentie was het gebruik van fotografie voor het behoud, de reconstructie en het delen van cultureel erfgoed met behulp van toepassingen zoals bv. virtual reality en 3D-reconstructie. Er was ook aandacht voor fotografische technieken en de toepassing van kleurbeheer in 2D- en 3D-fotografie. Opnieuw werd duidelijk dat de technische ontwikkelingen in de erfgoedfotografie in een razendsnel tempo verlopen. Een uitgebreid verslag met videocaptaties van de verschillende presentaties vind je in het online magazine dat het Rijksmuseum aan de conferentie heeft gewijd.

De eerste dag woonden we o.a. enkele interessante presentaties bij over 3D-digitalisering. Erik Lernestål, fotograaf voor de National Historical Museums in Zweden, vertelde in zijn presentatie “When the community gives back” over de 3D-digitalisering met behulp van fotogrammetrie van The Hallwyl Museum (Hallwylska museet), en vooral over de opmerkelijke dingen die er gebeuren wanneer je de digitaliseringsresultaten vrijgeeft voor hergebruik, bv. door publicatie op Sketchfab. Hij toonde eens te meer aan dat gedigitaliseerd erfgoed pas echt tot leven komt wanneer geïnteresseerden er voor diverse doeleinden mee aan de slag gaan. Naomi Dines, kunstenares en docente aan University of the Arts, Central Saint Martins in Groot-Brittannië vertelde in haar presentatie “Cumulative lessons in more accessible photogrammetry” hoe ze zonder grote technische voorkennis en met behulp van allerlei goedkope middelen aan de slag ging met fotogrammetrie, hoe ze daarmee behoorlijk kwalitatieve resultaten wist te realiseren, en vooral ook hoe ze op haar beurt de opgedane kennis en ervaring weer overdraagt aan haar studenten. Beide presentaties kun je bekijken door hier te klikken.

Een andere interessante presentatie m.b.t. 3D-digitalisering was op de tweede dag “The Smithsonian Open-Souce 3D Pipeline – from Preservation and Processing to Authoring and Delivery" van Vince Rossi en Jonathan Blundell, beide medewerker bij The Smithsonian Institution in de Verenigde Staten, en Ralph Wiedemeier, 3D software architect bij het Zwitserse bedrijf Frame Factory Gmbh. The Smithsonian Institution ontwikkelt niet alleen een reeks van tools om 3D-assets uit de museumcollectie te maken, te beheren en toegankelijk te maken, maar geeft ook de code van die tools vrij als open source zodat ook andere instellingen met de tools aan de slag kunnen. Hun presentatie kun je bekijken door hier te klikken. Op de derde en laatste dag vond er ook een gelijknamige workshop plaats waarop het gebruik van de tools live werd gedemonstreerd.

Op de conferentie was er ook veel aandacht voor meer ‘klassieke’ 2D-reproductiefotografie en de standaarden als Metamorfoze, FADGI en ISO 19264-1. Een eerste boeiende presentatie daarover was “Shifting Standards” van Andrew Bruce, digitaliseringsmedewerker van het Postal Museum uit Groot-Brittannië en voorzitter van de AHFAP Imaging Standards Working Group SIG. Zijn presentatie handelde over de implementatie van de standaarden Metamorfoze, FADGI en ISO 19264-1, en hij toonde hoe het mogelijk is om zelfs met behulp van een vijftien jaar oud fototoestel die standaarden te volgen met behulp van gratis software. De belangrijkste vereiste blijkt een minimumniveau van (technische) kennis. Zijn presentatie kun je bekijken door hier te klikken.

Net zoals op de vorige edities van de conferentie gaven ook medewerkers van het Rijksmuseum zelf een inkijk in hun praktijk, onderzoek en uitdagingen. Susan Smelt en Carola Van Wijk vertelden in de presentatie “High-Resolution Imaging in the Rijksmuseum: Pushing the Limits” over hun plannen om weldra het topstuk De Nachtwacht (Rembrandt) opnieuw te digitaliseren in een ultrahoge resolutie, met behulp van ongeveer 11.000 foto’s in hoge resolutie die nadien als in een mozaïek worden gestitched tot één gigantische reproductie met een ultrahoge resolutie, en vooral over hun onderzoek ter voorbereiding daarvan. Hun presentatie kun je bekijken door hier te klikken. Hun collega Henni van Beek vertelde 's anderdaags in de workshop “Beyond the Guidelines of Metamorfoze and Fadgi” welke nieuwe uitdagingen dergelijke nieuwe vorm van digitalisering kent met betrekking tot het bepalen en respecteren van kwaliteitseisen. De Metamorfoze- en FADGI-richtlijnen volstaan bij dergelijke digitalisering niet meer in hun huidige vorm.

Net als op de vorige edities kwam de meest spectaculaire presentatie van Rijksmuseum-medewerker Robert Erdmann. Onder de titel “The Big Picture: Data Fusion and Machine Learning for Large Cultural Heritage Collections” sprak hij over belangrijke nieuwe tendensen voor de toekomst. Een eerste belangrijke tendens zijn volgens hem technieken zoals stitching en focus stacking, waarbij door het samenvoegen van fotografische opnamen respectievelijk een hogere resolutie en een grote scherptediepte wordt bereikt. Een twee belangrijke tendens is het gebruik van deep neural networks en machine learning die het mogelijk maken om individuele foto’s exact en naadloos aan elkaar of op elkaar te monteren, en er allerlei berekeningen op los te laten waardoor het mogelijk is om beelden op te delen in semantische componenten. Een derde belangrijke tendens is het gebruik van nieuwe viewers, zoals zijn eigen "curtain viewer" die het mogelijk maken om kunstwerken op nieuwe manieren te bekijken in functie van bv. conservering of onderzoek. Zijn presentatie kun je eveneens bekijken door hier te klikken. In de workshop “Online and Offline Strategies for Stitching, Registration and Enhanced Viewing of Cultural Heritage Image” ging hij nadien nog dieper in op deze tendensen.

Vlaanderen - Verbeelding werkt