PHAROS: databank MET 14 KUNSTHISTORISCHE FOTO-ARCHIEVEN

Fotografische afbeeldingen zijn essentieel voor kunsthistorisch onderzoek. The Frick Collection, dat niet enkel kunstwerken maar ook een groot fotografisch archief bezit, maakt daarom haar foto’s toegankelijk en doorzoekbaar via het webportaal Pharos. Ze neemt dat initiatief samen met dertien andere kunstinstellingen, waaronder o.a. RKD – Nederlands Instituut voor Kunstgeschiedenis en Deutsches Dokumentationszentrum für Kunstgeschichte – Bildarchiv Foto Marburg. Het doel is tweeëntwintig miljoen foto’s samen te brengen. 97.091 foto’s (61.051 kunstwerken) staan er reeds online. Alhoewel het primaire doelpubliek onderzoekers zijn, kan iedereen ze raadplegen.

De Frick-collectie, o.a. bekend om zijn Vermeers, bezit ook een enorm fotografisch archief. In het webportaal Pharos zijn deze beelden doorzoekbaar gemaakt voor onderzoekers. Naast foto’s bevat de database ook aanvullend materiaal, en ze is niet alleen voor kunsthistorici waardevol, maar iedereen kan er gebruik van maken. Inge Reist, directeur van het Centrum voor de Geschiedenis van het Verzamelen in de Frick Art Reference Library, gebruikt het portret van Sir Thomas More uit 1527, van Hans Holbein de Jonge, om toe te lichten wat je met Pharos kan doen. Het originele schilderij maakt deel uit van de Frick- collectie, en een snelle Google-zoekopdracht vertelt je er veel over. Naast het origineel werk in de Frick-collectie, is er een miniatuurversie in Londen dat sommigen aan Holbein toeschrijven, evenals talloze kopieën van verschillende artiesten in diverse publieke en particuliere collecties, en werken die zijn geschilderd als een verwijzing naar het origineel of als een hommage. Pharos geeft toegang tot beelden van al deze werken, waaronder sommige die niet in publicaties zijn gereproduceerd. Pharos-gebruikers kunnen de restauratiegeschiedenis van de werken, met inbegrip van verschillende staten van hetzelfde stuk met verloop van tijd, doorzoeken. Ook is er soms info over vroegere eigenaars en zelfs achtergrondinformatie (soms bijvoorbeeld handelaars en eigenaren) over gerelateerde werken die zijn verloren of vernietigd. Het is de ultieme kunsthistorische diepe duik, en een idealistische visie om kennis te delen - misschien een die More, de auteur van "Utopia", zou hebben gewaardeerd.

Bron: New York Times

  • Terug naar overzicht
met de steun van de vlaamse overheid

Copyright © 2017 PACKED / Legaal / Privacy / Sitemap
Webdesign by thisconnect.be / pixelman.be